“Tot 2040 hebben we te maken met een toenemende zorgkloof tussen het aantal zorgvragen en zorgpersoneel,” aldus Ine Eijdems, directice wijkzorg van de Zorgboog. Sinds 2019 werkt de Zorgboog actief aan het mede zoeken naar oplossingen die bijdragen aan het verminderen van de zorgkloof. In dit artikel geven we je graag inzicht hoe de Zorgboog omgaat met personeelstekort en de toenemende zorgvraag.
“Het gesprek dat we voeren op het moment dat een zorgvraag bij ons binnenkomt gaat aan de hand van een aantal vragen. Deze vragen/ stappen zijn opgenomen binnen onze zogenoemde schijf van vijf. Met deze schijf kijken we op een andere manier naar zorg.” Onze zorgverleners zoeken antwoorden en oplossingen voor de vijf centrale vragen:
Bij de laatste vraag wordt er dus een concreet antwoord gezocht op de vraag wat de Zorgboog kan doen voor de cliënt. Bij de voorgaande vragen wordt bekeken wat de cliënt en haar netwerk zelf kan organiseren. Op deze wijze kunnen cliënten zoveel mogelijk regie houden over hun leven en daardoor zo lang mogelijk thuis blijven wonen.
Een veelgehoorde opmerking is dat door eHealth of andere hulpmiddelen cliënten eenzamer zouden kunnen worden. We moeten vooral oog en oor hebben voor eenzaamheid, maar die kunnen we niet oplossen door het inzetten van zorgpersoneel. Daarvoor is het belangrijk om samen te werken in de wijken met andere organisaties of instanties om te kijken hoe we die eenzaamheid kunnen aanpakken.
De uitdagingen in de zorg blijven toenemen. Nederland vergrijst in een hoog tempo. Als er niets verandert, loopt de zorg in Nederland helemaal vast. “Hier moeten we dus echt iets mee. We willen anders werken, gebruikmaken van innovaties door nauw samen te werken en natuurlijk betrokken blijven bij de cliënt. Binnen de Zorgboog hebben we vier ambities die centraal staan. Deze ambities helpen ons om projecten en activiteiten in te richten. Eigenlijk moeten alle werkzaamheden deze ambities versterken.” Ine Eijdems heeft het over de volgende vier ambities:
Alle activiteiten van de Zorgboog moeten bijdragen aan de bovenstaande ambities. De schijf van vijf onder andere geeft de zorgverleners de benodigde tools in de praktijk. Eijdems vertelt: “het bezig zijn met zorg waarvoor je bent opgeleid draagt bij aan het werkgeluk van de medewerkers."
De Zorgboog maakt sinds het stoppen van de cMed dienstverlening gebruik van de Medido dienstverlening. “Het was voor ons spannend of cliënten en zorgverleners bereid zouden zijn om te investeren in een nieuw apparaat. Zou de cliënt de nieuwe dispenser accepteren? Als cliënten niet wilden overstappen, zou dit natuurlijk niet helpen bij het dichten van de zorgkloof. En het teruggaan naar handmatig aanreiken van medicatie, past niet bij onze vier ambities en onze schijf van vijf. Het was dus een spannende tijd”, aldus Winanda Tan, innovatieambassadeur bij de Zorgboog. De Zorgboog heeft nog grote ambities voor de komende jaren als het gaat om het inzetten van innovatieve technologieën. Ook het opschalen van de Medido dienstverlening hoort daarbij. Vitavanti en de Zorgboog schalen als partners op middels een jaarplan en frequent tactisch en strategisch overleg.
Wil de organisatie waar je werkt ook graag de kloof dichten tussen de zorgaanvragen en het krimpende aantal zorgverleners? De Medido dienstverlening kan je daarbij helpen. Of je nu wil opschalen of de Medido dienstverlening wil aanvragen, we denken graag met je mee.
De gegevens in dit artikel zijn van toepassing op het moment van publiceren.
Laat je gegevens achter en ontvang het cliëntselectieformulier binnen enkele minuten per e-mail
Laat je gegevens achter en ontvang de whitepaper binnen enkele minuten per e-mail