Kwaliteit waarborgen door monitoring
Om onze dienstverlening te waarborgen en optimaliseren, is het van groot belang dat we altijd de actuele status weten van de medicijndispensers in het veld. Dit doen we onder andere door het monitoren van uitgiften. De afdeling technical support van de Medido dienstverlening monitort de prestaties van de uitgiften van de medicijndispenser en stuurt bij. Dit team werkt op allerlei manieren aan het verbeteren van de kwaliteit van de medicatie-uitgiften. Ze kijken tot in detail. Het is belangrijk om de uitgiften te monitoren om te kijken wat goed gaat en wat eventueel beter kan. Gemiddeld zijn 98% van de uitgiften succesvol, maar het wil dus weleens voorkomen dat het niet helemaal goed gaat. Onze technical supportafdeling is daarom, in samenwerking met andere afdelingen, dagelijks bezig om de dienstverlening en de medicijndispensers verder te optimaliseren. In deze blog vertellen we je meer over hoe we uitgiften monitoren en hoe dit bijdraagt onze dienstverlening te waarborgen.
Prestaties van uitgiften monitoren
De Medido medicijndispensers worden 24/7 gemonitord. Deze monitoring betreft naast het online zijn en of de stroom aangesloten is voornamelijk de uitgiften. De uitgiften van medicijnzakjes geven namelijk de prestaties van de medicijndispenser weer. Succesvolle uitgiften laten zien dat de medicijndispenser naar behoren werkt.
Op het moment dat er iets niet naar behoren werkt en de zorg komt er niet uit, is onze klantenservice beschikbaar voor vragen. Buiten onze openingstijden worden meldingen ondervangen door een zorgcentrale. Als het een technisch probleem betreft, zet onze klantenservice de vraag door naar de technical supportafdeling. Deze afdeling stuurt bij en corrigeert gegevens waar nodig. Naast verzoeken van klantenservice, rapportages van medicijndispensers, analyseert technical support op basis van data uit de systemen en sturen ze verbetervoorstellen naar andere afdelingen. Dit kan bijvoorbeeld gaan over lay-out configuraties, software-aansturing of hardware aanpassingen.
In het cliëntdossier van een cliënt, in het Medido portaal, zien we altijd de status van een Medido medicijndispenser. Hier zien we of de medicatie is uitgenomen door een cliënt of dat bijvoorbeeld een cliënt niet op de knop heeft gedrukt om medicatie uit te nemen of dat een medicijnzakje niet juist is uitgegeven. Over het algemeen bellen zorgverleners vaak als er iets niet goed gaat bij een uitgifte van een medicijnzakje. De medewerkers van onze klantenservice controleren onder andere of de medicijndispenser goed is gevuld, of de lay-out van de medicijnzakjes klopt en of het medicatieschema juist is. Betreft het een technisch vraagstuk, dan geeft de klantenservice het probleem door aan technical support. Zij gaan er dan mee verder. Bij een technisch probleem kun je bijvoorbeeld denken aan een onduidelijke oorzaak van een of meerdere uitgifteproblemen.
“Er zijn veel mogelijkheden om op afstand medicijndispensers beter te laten functioneren, zoals het uitvoeren van software update of het aanpassen van instellingen van specifieke onderdelen, zoals de sensoren of de motor.”- Tom Zijlstra – Manager technical support
Dagelijks monitort technical support de werking van alle medicijndispensers door middel van rapportages. Eventuele storingen worden met prioriteit opgepakt. Wat gaat er niet goed? Welke storingen komen voorbij in de medicijndispenser in kwestie? En misschien nog wel belangrijker, wat kunnen we eraan doen om het op te lossen? Technical support kan door middel van kleine wijzigingen in de software vaak alweer de Medido medicijndispenser optimaal laten functioneren.
Direct anticiperen en verbeteren voor de toekomst
De prestaties van de Medido medicijndispensers zijn goed te monitoren doordat iedere Medido zelfstandig elke uitgifte scant. Iedere uitgifte heeft dus een standaard controle. Het is belangrijk dat de medicijndispenser statistieken zo betrouwbaar mogelijk zijn. Dit doet de afdeling technical support door instellingen én de firmware continu te verbeteren waar nodig.
Het is heel waardevol dat de Medido medicijndispenser compatibel is met iedere voorverpakker. Mede daarom kunnen wij onze dienstverlening goed waarborgen. Een van de taken van technical support is het controleren van deeerste uitgiften die een medicijndispenser doet bij een nieuwe cliënt of rolwissel. De eerste uitgiften worden nauwkeurig in de gaten gehouden om direct te kunnen inspelen op eventuele afwijkingen, zoals het foutief laden van een rol of het optimaliseren van de instellingen. Zo vermijden we dat een cliënt start met een medicijndispenser die gebreken toont. Dit zorgt voor een succesvollere implementatie bij de cliënt en zorginstellingen.
Spilfunctie ondersteunt verbeteren dienstverlening
Samen met andere afdelingen én klanten kunnen we onze Medido dienstverlening waarborgen en optimaliseren. Technical support staat in het midden van de organisatie. Ze werken samen met andere afdelingen aan verbeteringen. Klantenservice zet technische vraagstukken door naar technical support. Op hun beurt geeft technical support input voor nieuwe ontwikkelingen aan de verschillende afdelingen: Product Development, IT of Pharma.
- Product development: pakt veranderingen in de hardware op, dus in de medicijndispenser als product. Er is gebleken dat het vaker voorkwam dat een zakje niet geheel werd doorgesneden. Daaruit is een productverbeteringsvoorstel gemaakt waar de afdeling Product Development momenteel hard aan werkt, met als doel om dito onderdeel te verbeteren.
- IT: pakt softwarezaken op.
- Pharma: Ook heeft technical support nauw contact met voorverpakkers via Pharma. Zo kunnen we tijdig anticiperen op elke wijziging van een zakje of de detectie binnen de medicijndispenser aanpassen. Of aanpassingen van het zakje bij voorverpakkers aanvragen. Alleen op die manier zijn we er zeker van dat alle zakjes op de juiste manier worden gedetecteerd en cliënten tegen zo min mogelijk problemen aanlopen.
Ongeplande zorg minimaliseren door optimalisatie
Kortom, het werk van de klantenservice en de signalerende functie van technical support zorgen voor structurele verbeteringen in onze dienstverlening. Daarmee streven we er naar ongeplande zorgmomenten tot een miminum te beperken. Het is ons doel om te zorgen dat een cliënt en zorgverlener zonder zorgen gebruik kunnen maken van de Medido dienstverlening. Zo is de cliënt meer zelfredzaam, kan de zorgmedewerker tijd besteden aan andere cliënten of andere zorg en hebben zorginstellingen meer ruimte voor cliënten en het bieden van andere zorg. Zo zorgen we samen dat het zorginfarct minder impact heeft op onze samenleving.
Verbeter de therapietrouw met Medido
Wil je ook graag de therapietrouw van cliënten verbeteren en meer tijd overhouden voor andere zorg of nieuwe cliënten? Vraag de Medido dienstverlening dan nu aan! Wil je eerst graag meer informatie? Mail dan met een van onze Customer Succes Consultants via zorgconsulent@medido.com.
De gegevens in dit artikel zijn van toepassing op het moment van publiceren.