Customer Success Consultant Marlous de Waard was onlangs te gast bij een in-house event georganiseerd door Careyn. Dit interne event was bedoeld om medewerkers te informeren over verschillende toepassingen om de zelfredzaamheid van cliënten te vergroten en hoe zorgverleners hierover het gesprek met cliënten kunnen aangaan. De Medido dienstverlening en de daarbij behorende automatische medicijndispensers was één van de onderwerpen waar aandacht aan werd gegeven. Werknemers konden zelf aan de slag met de Medido medicijndispensers door medicijnrollen te plaatsen en handmatig medicatie uitgiftes te doen. Niet alleen zorgen dit soort interne events ervoor om beter te begrijpen hoe de medicijndispensers werken, maar ook om beter te begrijpen wat de rol is van Medido bij de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van de cliënt.
Stellingen voor zorgpersoneel
De thuiszorgmedewerkers van Medido kregen diverse stellingen voorgelegd. Na de kennismakingssessie bij de Medido stand, mochten deze worden beantwoord. Door de stelling juist te beantwoorden, ontvingen zij letters die, samen met letters van andere standhouders, het woord "Autonomie!" moesten vormen. De stellingen die vanuit Medido werden voorgelegd waren:
Stelling: De aanschaf van de Medido kost de cliënt geld
Antwoord: Onjuist, indien de cliënt een indicatie heeft voor medicatie aanreiking of hiervoor in aanmerking komt, kan de Medido kosteloos voor de cliënt aangevraagd worden. Medido wordt volledig vergoed vanuit de zorgverzekeraar. Er zijn dus geen kosten voor de cliënt aan verbonden en het gaat ook niet af van het eigen risico.
Stelling: De Medidio is niet geschikt voor mensen met een beperkte handfunctie
Antwoord: Onjuist, er zit al een insnede in het zakje om het openen van het medicatiezakje makkelijker te maken. Als een cliënt van tevoren medicatie uit wil nemen en meenemen (bijvoorbeeld naar familie of dagbesteding), is de insnede in het zakje kleiner zodat tabletten niet gemakkelijk uit het zakje vallen en zoekraken.
Stelling: De Medido kan alleen ingezet worden bij cliënten als dankzij de inzet van de Medido daardoor de zorg volledig gestopt kan worden
Antwoord: Onjuist, de cliënt kan gewoon in zorg blijven. Het kan zijn dat het fysieke zorgmoment dankzij de Medido niet meer nodig zijn maar dat de zorg op de achtergrond aanwezig blijft voor de cliënt. Het kan ook dat het aantal fysieke zorgmomenten verandert. Als een cliënt bijvoorbeeld ook zorg ontvangt voor andere zaken zoals de ADL (Algemene Dagelijkse Levensverrichtingen), zal het zorgmoment in tijd veranderen of verminderd worden naar een keer per dag. De zorg zal altijd in beeld moeten blijven om eventuele meldingen van een Medido op te volgen. Een particulier kan geen Medido aanvragen, dit kan enkel middels een zorgorganisatie.
Lees ook: In gesprek met Samantha Di Rocco van Careyn
Net als zorgorganisatie Careyn de Medido dienstverlening inzetten?
Zorgorganisatie Careyn zet dagelijks honderden Medido medicijndispensers in om de druk op hun zorgpersoneel te verlagen en de zelfredzaamheid van hun cliënten te vergroten. De toepassing van eHealth zorgt ervoor dat zorgverleners de tijd van het reizen én het aanreiken van medicatie over houden voor het verlenen van andere (fysieke) zorgtaken die de zelfredzaamheid van cliënten vergroot. Of je nu wilt opschalen of de Medido dienstverlening wilt aanvragen, we denken graag met je mee.
De gegevens in deze blog zijn van toepassing op het moment van publiceren.